Az erős forint, az emelkedő magyar áfa és a későn is, de reagáló kereskedők lépései nyomán véget érhet a szlovák bevásárlóturisták első negyedéves rohama a határmenti településeken.
A Napi Gazdaság pozsonyi tudósítója jelenti
A szlovák állampolgárok bevásárlóturizmusa döntően 2009 első negyedévére korlátozódott. Amikor több mint 300 forintot adtak egy euróért, gyakorlatilag nem volt olyan termék Magyarországon, amely ne lett volna olcsóbb, mint Szlovákiában, ráadásul a benzin ettől függetlenül is jóval kevesebbe került.
E két tényező együttes hatása szabályos rohamot idézett elő a határ közeli magyar városok bevásárlóközpontjaiban, szlovák részről pedig félreverték a harangokat, mivel a külföldi vásárlások hátulütője a kisebb adóbevétel volt, arról nem is szólva, hogy a szlovák-magyar határ közeli szlovákiai boltok forgalma esetenként 15-20 százalékkal visszaesett. A 270 forint/euró árfolyamnál azonban már csak néhány műszaki cikk és élelmiszer, továbbá a magyar bor olcsóbb, mint Szlovákiában, ráadásul júliustól a magasabb magyar áfa még inkább csökkenti az árollót. Közben a szlovák üzletláncok felvették a kesztyűt, márciustól érezhető árcsökkentéseket hajtottak végre, amit az is mutat, hogy megszűnt az infláció Szlovákiában.
A fordulat azon is lemérhető, hogy az utóbbi hónapokban a magyar üzletláncok már nem hirdetnek Szlovákiában, a szlovák értékesítők pedig már nem hangsúlyozzák lépten-nyomon, hogy sikerült lemenniük a magyar árszintre. Van azonban néhány tényező, ami a magyarországi bevásárlások mellett szól. Magyarországon továbbra is valamivel színesebb, gazdagabb a termékkínálat, mint Szlovákiában. Például Győr ezen a téren máig felveszi a versenyt Pozsonnyal. A nyári kirándulások egyik fontos célpontja ráadásul Magyarország, a turisták pedig az üdüléssel összekapcsolhatják a vásárlásokat is.
NAPI GAZDASÁG