Magyarországon évente mintegy 2,5 millió hektoliteres a borforgalom, az éves egy főre eső fogyasztás pedig 30-32 liter, miközben a magyar lakosság fele egyáltalán nem fogyaszt bort. E mennyiségnek nagyjából kétharmada (húsz liter) folyó borként, egyharmada pedig palackos kiszerelésben kerül a fogyasztókhoz. A piaci felmérések szerint a borfogyasztók körében a vörösbor a legkedveltebb, ettől kissé elmarad a fehérbor, míg a rozé a borivók mindössze nyolc százalékának a legkedveltebb itala. A cukortartalmat vizsgálva a fogyasztók leggyakrabban az édes borokat vásárolják, ezt követi a félédes, majd a száraz kategória.
Az elmúlt évekhez viszonyítva további elmozdulás figyelhető meg a minőségi borok felé, amelyek a teljes piac negyven százalékát tették ki, az asztali nedűk 36 százalékot, míg a tájborok 24 százalékot képviseltek. A kereskedelemben forgalmazott bor mennyisége a teljes fogyasztás 73 százalékát teszi ki. A vásárlók 39 százaléka hipermarketekben, 17 százalékuk kis élelmiszerboltokban, 15 százalékuk diszkontokban, 17 százalékuk szupermarketekben szerzi be az italt. A vásárlóknak mindössze három százaléka szerzi be a bort szaküzletekben.
Hazánkban hagyományosan nagy, mintegy 27 százalékot tesz ki a nem kereskedelmi forgalomból, hanem közvetlenül a termelőtől származó bor. A borvásárlás feltételei közül első helyen a szín, majd a fajta és csak ezután következik a termék ára. Érdekesség, hogy a termelő csak a hetedik, míg a származási ország a nyolcadik legfontosabb szempont a borválasztásnál. A magyar ember leginkább otthon fogyaszt bort, míg viszonylag ritkán iszunk étteremben.
MAGYAR HÍRLAP