Az utóbbi két évben a húsvéti időszakban mindkétszer több, mint 7-7 ezer tonna főtt sonkát adtak el Magyarországon a kiskereskedelmi forgalomban - tartalmazza a Nielsen piackutató cég legfrissebb összegzése
Mindkét esetben mintegy 12 milliárd forintért értékesítettek főtt sonkát a boltokban, az ünnepet megelőző és követő, összesen hat hónap során.
A húsvéti szezonban tavaly alig változott a főtt sonka mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára. Egy kilogramm főtt sonka átlagosan 1.408 forintba került kimérve a boltokban múlt év március-áprilisban, míg az egy évvel korábbi hasonló periódusban 1.398 forintba került.
Az önkiszolgálásban - azaz az előrecsomagoltan - értékesített áru esetében is csekély mértékű, kilogrammonként 20 forintos drágulást regisztrált a Nielsen, vagyis a húsvéti főtt sonka 1.964 forintról 1.984-re drágult.
A Nielsen szerint a stabil átlagárak egyik oka, hogy a gyártók termékfejlesztési stratégiájukban alacsony árakra törekednek.
A termékcsoportban is kezdenek előtérbe kerülni a kereskedelmi márkák. A mennyiséget tekintve a forgalom 29 százalékát "vitték el" a múlt év március-áprilisban, míg két évvel korábban még csak 20 százalékát. Értékben az önkiszolgálásra előrecsomagolt főtt sonkából 56 százalékot adtak el a legutóbbi három évben.
Önkiszolgálásban az eladott mennyiség 45 százaléka jutott a főleg diszkontokat és szupermarketeket magában foglaló, 401-2.500 négyzetméteres üzletekre tavaly január és június között. A hipermarketek részaránya ugyanakkor 33 százalék volt.
A 400 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek mutatója 23 százalékon állt. Ezek az arányok az utóbbi három évben stabilak maradtak.
AGROTREND