Miután a francia kézen lévő Globus befejezte a májkonzervgyártást, máris van hazai és külföldi jelentkező az űr kitöltésére. Míg a franciáknak a budapesti konzerv nem hozott elég jövedelmet, Szegeden és Bélapátfalván lehet, hogy többletműszakokat szervezhetnek.
A hazai élelmiszerboltokból rövidesen eltűnnek a Globus hús- és májkrémkonzervei, de lesz, aki feltöltse az áruházak gondoláit húskonzervekkel és pástétomokkal. (Ebbe a termékkörbe tartoznak a májkrémek, pástétomok, szendvicskrémek, vagdalt húsok, turista-snackek, készételek.)
A Szegedi Paprika Zrt.-nél, ha kell, a mostani két műszak mellett harmadikat is beállítanak. A Fish & Food Kft. szintén kész növelni termelését, s a cseh Hamé is várja az alkalmat, hogy a 10-12 milliárdosra becsült magyar piacon részese legyen a Globus által elhagyott ötmilliárdos rész újrafelosztásának.
Míg a Globus az emelkedő termelési költségekkel és a romló gazdasági környezettel magyarázza, hogy a napokban leállította a csak a magyar piacon forgalmazott pástétom- és húskonzerv gyártását, mások megtalálják számításukat: fejlesztenek, beruháznak.
A reálbérek visszaesését a konzervek és fagyasztott termékek keresletén is meg lehet érezni, annak ellenére, hogy ezek az olcsó étkezéshez kapcsolódnak - mondja Fórián Zoltán, az AgrárEurópa Kft. üzletág-igazgatója. - Mostanában akár növekedhetne is a keresletük, hiszen a drágább, friss élelmiszerek ezekkel helyettesíthetők. A termékek aránylag mérsékelt árát a feldolgozás technológiája teszi lehetővé. A húsalapanyagokat általában a kisebb hazai vágóhidakon, vagy importból szerzik be a gyártók - tette hozzá.
Fórián Zoltán szerint a készételkonzervek piacán nálunk elmaradt az a fejlődés, ami a nyugat-európai országokat jellemzi. Arrafelé a fő vásárló az idősebb korosztály és a háztartást nem vezető fiatalság, valamint az anyagilag jobban eleresztett szinglik, akik nem kívánnak otthon főzni. Ennek megfelelően még a prémiumkategóriás mikrózható, vagy fagyasztott, húst is tartalmazó készételekből is bőséges a kínálat. Magyarországon ezzel szemben inkább a hagyományos keményfalú fémdobozban kínált pástétomok, vagdalthúsok fogynak ebből a termékkörből.
Bartos András, a Szegedi Paprika Zrt. vezérigazgatója szerint ezeknek a termékeknek a forgalma jelzi, milyen állapotban van a gazdaság. A válság miatt kevesebb a változó helyen végzett munka, az építkezés, s ennek meghatározó szerepe van abban, hogy a vagdalt löncshús, a sorkatonák által "gyíkhúsnak" nevezett termék forgalma visszaesett. A piackutatók szerint az élelmiszer-fogyasztás szerkezete gazdasági válság és az elszegényedés idején változik, ezért a rendkívül olcsó vagdaltkonzervből is soknak kellene fogynia. Most azonban kiderült, hogy e terméknek fő fogyasztói nem a háztartások, hanem az építőiparban, vagy az útépítéseken dolgozók.
A Szegedi Paprika Zrt. a névadó termék és az ételízesítők mellett húskonzervek, készételek gyártásával is foglalkozik. Miután az első helyet elfoglaló Globus kivonult, négymilliárd forint körüli éves forgalmával a társaság piacvezető lett a 10-12 milliárdosra becsült húsos üzletágban. Bartos András vezérigazgató annak ellenére sajnálja az emblematikus Globus májkrémet, hogy a konkurencia termékéről van szó. A vásárlóknak azonban nem kell hiánytól tartaniuk - mondta -, még akkor sem, ha a legnagyobb feldolgozó hagyott fel a tevékenységgel. Cége tavaly tízezer tonna húsos konzervet gyártott jövedelmezően. A Globusszal ellentétben, tavaly mintegy kétmillió euró értékben exportálták is termékeiket.
Szegeden a konzervgyárban most két műszakban dolgoznak, de egy harmadik beállítása sem okoz gondot. Bizonyára hónapokig eltart, amíg az üzletekből kikopnak a Globus termékek, a szegediek most azon dolgoznak, hogy minél nagyobb részt megszerezzenek a piacból.
Bár a kemény fémdobozos termékek leszálló ágban vannak, Bartos András szerint ennek a csomagolási módnak 2015-ig biztos jövője van. A húskonzerv és a pástétom viszont később is megmarad, mert a fejlesztések révén más anyagok veszik át majd a kemény lemez helyét.
A hazai piac legfiatalabb szereplőjének a Csehországban ismert Hamé-csoport számít. Németh Ilona, a magyar leányvállalat kereskedelmi vezetője elmondta, hogy tavalyi 2,4 milliárd forint forgalmukat 3,2 milliárdra kívánják bővíteni. Ebben legnagyobb szerep a pástétomoknak jut. A cseh nagyvállalatnál folyamatosan fejlesztik a terméket is, de a csomagolást is. Nekik megéri a hazai és az exportpiacra is termelni, mert - ahogy Németh Ilona fogalmazott - más gazdasági környezetben dolgoznak. A magyar piacra magyaros ízesítésű ételeket szállítanak, más termékeik globálisak.
Korszerűsítésnek számít, hogy pástétom- és snacktermékeiknél a lágyfalú, alumínium, könnyen bontható, úgynevezett easy peel zárást is alkalmazzák. De rövidesen megjelenik a két csomagolási módot ötvöző keményfalú, ám egyetlen mozdulattal bontható doboz. Piaci felméréseik során ugyanis kiderült, hogy sok konzervfogyasztó igényli a keményfalú csomagolást, ám ők sem szeretnek a nyitással bajlódni.
A bélapátfalvi Fish & Food Kft.-nél a közelmúltban jelentős fejlesztéseket hajtottak végre. Pető Béla ügyvezető igazgató elmondta: a termékválaszték bővítését tervezik. A Globus kivonulása nekik kedvez, hiszen az uniós pályázatokon indulhatnak, mert ennek egyik feltétele, a mostanában nehezen teljesíthető növekedés. A nagy áruházláncokon kívül a Fish & Food jelentős partnereinek számítanak az önkormányzatok és a szociális konyhák, amelyek a nyári szabadságok idején és a segélyezéshez milliós tételben rendelik az olcsó húskonzerveket.
AGROTREND