A honi tejesgazdák lassan a csőd szélére kerülnek, és már Prágában tüntetnek az unió egyenlőtlen támogatási politikája ellen. Ennek ellenére a legnagyobb hazai tejfelvásárló, az Aföldi Tej (AT) Kft. bízik az ágazat felfutásában és nagyarányú fejlesztésekbe fogott.
Százmillió forintos tőkeemelést hajtott végre a közelmúltban a legnagyobb hazai feldolgozóval is rendelkező AT. Az újonnan bevont forrásokkal olyan fejlesztéseket hajtanak végre, amelyekkel növelni tudják az átvett tej itthoni feldolgozásának arányát. Így költenek a csomagolásra és a sterilizálásra, de bővíteni kívánják termékpalettájukat is.
A 160 tag tulajdonában lévő AT ma a székesfehérvári tejüzemet működteti. Az tejfeldolgozó korábban a Parmalat tulajdonában volt, de a felszámolását követően azt AT vásárolta meg a Magyar Fejlesztési Bank hitelcsomagjának segítségével. A tejüzemet azóta folyamatos fejlesztésekkel próbálják versenyben tartani a piacon. Az év elején csaknem egymilliárd forintos költséggel, európai uniós támogatással mintegy 3500 négyzetméteres logisztikai központot hoztak létre. A mostani tőkeemelést pedig tavaly 280 milliós előzte meg, ezeket az új beruházások önerejeként használják fel. A társaság jegyzett tőkéje a mostani emeléssel immár 1,1 milliárd forintra növekedett. A tőkeemelés terheit most azok a tagok viselik, akik eddig nem jegyezték a cég által meghatározott értékű törzsbetéteket. Az AT szabályai szerint ugyanis a tagok egységes teherviselésre kötelezettek., így mindenkinek a megállapított tejkvótája után kell fizetnie a járandóságokat.
Az AT az idén 320 millió kilogramm tej felvásárlását tervezi, és ezzel a legnagyobb hazai átvevő lesz a piacon. Az alapanyag-mennyiség azonban náluk is csökken, mert a támogatott importáruk dömpingje miatt a belföldi tejre kisebb igény mutatkozik. A piacát nagyrészt az AT is külföldön találja meg, napi 400-450 ezer kilogramm tejet exportálnak Romániába, Olaszországba, Szlovéniába és Horvátországba. A kivitel egyharmada nyerstej,de a nagyobb hányadot elsődleges feldolgozás után, úgynevezett fölözött tejként értékesítik. Az AT számára azonban fontos a belpiac is. Ezt jól jelzi, hogy a társaság a mostani fejlesztésekkel arra törekszik, hogy a hazai feldolgozási arány az export rovására tovább növekedjen.
SZABAD FÖLD