A Tej Terméktanács szerint az utóbbi időben tovább mélyült az ágazat válsága, ugyanis a nyerstej ára a januári literenkénti 45-65 forint közötti árszintről februárban tovább csökkent, 40-55 forintra, és márciusra sem várható javulás.
A Tej Terméktanács felmérése szerint - amelyet a 422 társas vállalkozás körében végeztek -, ha a tej felvásárlási ára tartósan 60 alatt marad literenként, akkor az 44 százalékos termeléscsökkenés és mintegy 50 százalékos létszámleépítés várható (ez több mint 1800 fő) az ágazatban.
A Terméktanács felmérésére választ adók - a társas vállalkozói tagok mintegy 50 százaléka volt - a felvásárlás tekintetében országosan 30 százalékos lefedettséget biztosítanak. Mindehhez még hozzátartozik, hogy a válaszadók több mint fele nem, vagy csak ez év április 1-ig rendelkezik nyerstej felvásárlási szerződéssel. Ez a tanács szerint szintén jól mutatja a tejtermelők egyre romló helyzetét.
A szakmai szervezetnél megállapítják azt is, hogy az agrártárca vezetője által bejelentett 2,5 milliárdos forintos, az ágazatot segíteni hivatott intézkedéscsomag is csak késve valósul meg. A szociális segélykeretnek csak a felét hirdették meg, azt is áprilisi szállításra.
A terméktanács szakértői szerint: amíg megfelelő uniós szintű intézkedéseket nem hoznak a tejpiaci válságkezelésére, addig a 2,5 milliárd forintos intézkedéscsomag is csak "felületi kezelésre elegendő". A piacon megjelenő tejfelesleg - amely jelenleg mintegy 100 millió liter belföldi és több, mint 300 millió liter import tejet jelent - kezelése azonnali intézkedést igényel, a szakmai szervezet szerint.
A Tej Terméktanács kéri az agrártárát, hogy azonnal kezdeményezzen tárgyalásokat a brüsszeli döntéshozóknál, mert az unió megkésett és nem elégséges intézkedési okozzák a jelenleg tapasztalható tejpiaci zavart - a szakmai szervezet megítélése szerint - nemcsak Magyarországon, de a környező országokban is.
Magyarországon jelenleg egy ember évente 160-170 liter tejet - illetve tejterméket - fogyaszt, amelynek mintegy 30 százaléka importból származik.
AGROTREND