Címlap

Bejelentkezés


Segítségre vár a borászat is

Rovat(ok):

Számos sebből vérzik az ágazat, muszáj összefogni
Az elmúlt húsz év elismert bortermelői találkoztak tegnap Villányban, hogy az ágazat problémáira megoldást találjanak.

Gondokból van bőven, az előző években egyre többen vágták ki a szőlőjüket, csökkent a termőterület, mint ahogy a borfogyasztás is. Szakemberek szerint összefogásra és erős marketingre van szükség.

Elismert borászok – akik elnyerték az Év bortermelője címet az elmúlt húsz évben – és szakemberek találkoztak tegnap Villányban. Az összejövetelen a Vidékfejlesztési Minisztérium, a Magyar Bor Akadémia és a Bormarketing Bizottság is képviseltette magát.

„A legjobb borokkal érkeztek az év bortermelői. A magyar borászok által elnyerhető legrangosabb kitüntetést, az év bortermelője díjat eddig húszan vehették át. A Villányi és az Egri borvidék négy-négy, a Balatonboglári három, a Tokaji, a Szekszárdi és az Etyek–Budai két-két, a Neszmélyi, a Balatonfüred–Csopaki és a Kunsági borvidék egy-egy év borászát adott az országnak” – mondta a távirati irodának Ferenc Vilmos, az esemény ötletgazdája és szervezője. Az ágazatban az elmúlt húsz év azonban nem csak az ünneplésről szólt.

Szakemberek szerint összefogásra és erős bormarketingre van szükség a problémák megoldása érdekében, mert az előző években többen kivágták a szőlőjüket, növekedett a megmaradt ültetvények átlagéletkora, miközben csökkent hazánk termőterülete, mint ahogy a borfogyasztás is. A termelés nem kifizetődő, ezért például az 1750 hektáros Soproni borvidék területének tizedét már nem művelik. Mindez annak fényében is elkeserítő, hogy a magyar borok és a borászat nagyobb sikerre lenne hivatott a jelenleginél.

Tiffán Zsolt, a parlament mezőgazdasági bizottsága szőlészeti és borászati albizottsága fideszes elnöke is a bormarketing fejlesztéséről beszélt legutóbb, a Magyar bor helyzete az amerikai piacon címmel tartott bormarketing tanácskozáson Pécsen. Ott a szakemberek egyetértettek abban, hogy a magyar borászatnak nyitnia kell az új piacok felé. Azokon azonban csak kiváló minőséggel és jól szervezett marketingmunkával lehetünk sikeresek.

Tiffán Zsolt a „keleti part” meghódításának lehetőségét abban látja, ha a borvidékek kistermelői integrálódnak, és így jól pozicionált borok kerülnek a piacra, amelyek megalapozzák a borvidékek „nagy” borainak fogadtatását.

Megfelelő koordinációval és hosszú távú elkötelezettséggel minden feltétel adott, hogy a magyar borok sikeresek legyenek az amerikai és más piacokon, ehhez azonban össze kell fogniuk a borosgazdáknak.



MAGYARHIRLAP