Címlap

Bejelentkezés


Reform előtt az élelmiszerek címkézése Európában


Az élelmiszerek címkéinek az eddigieknél egyértelműbbnek, jól olvashatónak és informatívnak kellene lenniük – így döntött az EP szakbizottsága, amely a szavazást megelőzően közel nyolcszáz módosító indítványon rágta át magát. A grémium egyes esetekben még a származási országot is kötelező jelleggel feltüntetné a csomagoláson. A plenáris május végén szavazhat a tervezetről

Az élelmiszercímkéknek az energiatartalomról és a tápanyagértékről is tájékoztatniuk kell a vevőket. Ugyanakkor fontos, hogy ezek a címkék ne legyenek félrevezetőek, és a mostaninál könnyebben lehessen értelmezni őket – húzta alá kedden az EP környezetvédelmi bizottsága, miután 52-2-5 arányban megszavazta a néppárti, német Renate Sommernek a témában készített jelentését.

A szakbizottság mindemellett uniós szinten nem támogatta az élelmiszerek úgynevezett „közlekedési jelzőlámpa” szerinti kötelező színes címkézését, amelynek keretében a színek az adott élelmiszer fontos tápanyagértékeit jelzik. (A tagállamok ugyanakkor megtarthatják az erről szóló nemzeti szabályozásukat, vagy adott esetben be is vezethetnek egy ilyen vagy ehhez hasonló jogszabályt.) A jelentés indoklása szerint a piros-sárga-zöld szerinti beosztás határértékeit önkényesen állapították meg, és könnyen előfordulhat, hogy az effajta címkézés az alacsonyabb értékű élelmiszerutánzatokat vagy éppenséggel a (természetes helyett) mesterséges összetevőket tartalmazó élelmiszereket részesítené előnyben.

Renate Sommer közleményében példaként hozta fel, hogy a fenti rendszerben míg a cukormentes kóla – miután nem tartalmaz cukrot – vélhetően „zöld utat” kapna, addig glükóztartalma miatt a természetes almalé csomagolásán valószínűsíthetően a piros szín virítana. A jelentéstevő szerint az efféle színszimbólumoknak nincs semmiféle tudományos hátterük, határértékeiket pedig önkényesen állapították meg. A képviselő mindehhez hozzátette azt is, hogy a tápanyagokról szóló lista az összes olyan információt tartalmazza vagy tartalmazni fogja, amelyre a vásárlónak szüksége van.



GAZDAKÖR